Gatekeeping v slovenských médiách – živná pôda pre subjektivitu?

Nepáči sa mi pointa tohto pojmu, ale bez neho by to nešlo. Gatekeeping je súčasťou každodenného predostierania informácií. Je to proces zabraňovania úniku deviatich informácií o udalostiach z desiatich na povrch. Jedným sa musí zabrániť, aby dostali priestor iné, vraj dôležitejšie. Toto zabraňovanie je na pleciach gatekeeperov a za tých sú zvyčajne považované médiá.

Nepáči sa mi pointa tohto pojmu, ale bez neho by to nešlo. Gatekeeping je súčasťou každodenného predostierania informácií. Je to proces zabraňovania úniku deviatich informácií o udalostiach z desiatich na povrch. Jedným sa musí zabrániť, aby dostali priestor iné, vraj dôležitejšie. Toto zabraňovanie je na pleciach gatekeeperov a za tých sú zvyčajne považované médiá.

Médiá respondentom manipulujú, zväčša upútaním pozornosti. Gatekeeping je jedna z najľahších ciest ako vzbudiť u respondenta záujem. Denne sa vo svete udejú milióny vecí stojace minimálne za zmienku, správy nám však povedia o desiatkách. Proces, ktorým gatekeeper selektuje udalosti je individuálny, teda často subjektívny. Spôsobujú to rôzne faktory - politická sloboda či nesloboda, mienka o organizácii, s ňou spojená jej úroveň, zdroje, z ktorých sú informácie prijímané. Názor niekedy premôžu peniaze, ekonomickú organizáciu média teda možno považovať za ďalší faktor. Tak aj samotný vkus a názor členov redakcie či jej majiteľa.

Gatekeeping, aj keď má určité normy, nezvyknú byť dodržané všetky súčasne. Stotožňujem sa s výrokom pána Denisa McQuila: ,,Spravodajstvo je často skôr referovaním o tom, čo o udalosti povedali významné osoby, než referovaním o udalosti samotnej.“ Spravodajstvo je často aj referovaním o všeobecných pravdách. To nie je správne! Človek nepotrebuje vedieť, čo povedala, resp. čo si myslí Madonna, človek to len chce vedieť. Upúta ho titulok alebo ohromujúci komentár v televízii. Chce to vedieť preto, lebo si na také informácie zvykol. Mne sa však pojem ,,spravodajstvo“ spája s pojmom ,,seriózny“, ,,dôležitý“, ,,objektívny“. Poukázanie na tento jav práve na celebritách je len výstižný, nie jediný.
Poukážem aj na konkrétnom banálnom príklade týkajúceho sa vyslovenej zbytočnosti - Sviatok všetkých svätých a Pamiatka zosnulých. Denník Sme 31. októbra 2012 uverejnil správu s titulkom: ,,Dobrá správa na Dušičky, smrť môže byť príjemná.“ Titulok je absolútne neadekvátny a neúctivý, vo mne navodil presne opačnú reakciu ako pravdepodobne mala byť v čitateľovi vyvolaná. Počas Dušičiek by nepomohla ani zmena titulku na: ,,Smrť môže byť príjemná.“ Keby však bola správa so zmeneným titulkom uverejnená v inom čase, dalo by sa to oželieť. Nedalo by sa však oželieť, že sa taká správa v novinách nachádza. To nie je spravodajstvo. Rovnako ako druhý príklad z obdobia Dušičiek, televízie automaticky s príchodom a odchodom týchto sviatkov informovali ľud o tom, ako prebieha zapaľovanie sviečok na slovenských cintorínoch, ako ľudia sviatkujú. No ľudia nesviatkujú, sú to síce sviatky, ale ja v týchto dňoch s láskou spomínam na tých, ktorí už so mnou nie sú.

Nesviatkujem!
Informácia o tom, či sú cintoríny rozsvietené viac ako po iné roky je zbytočná, nie je na nej kúsok užitočnosti, zaberie pritom niekoľko sekúnd, ba možno aj vyše minúty z drahocenného času správ, do ktorého sa dôkladne vyberajú stovky informácií z miliárd informácií.
Možno je teda niekedy gatekeeping zastrešením toho, o čom svet nemá vedieť, na čo svet nie je pripravený tak ako na Madonin postoj či na to, čo každý z nás zažíva so svojimi rodinami, že si napríklad uctí pamiatku zosnulých.
Selektovanie má v našich médiách množstvo lapsusov a využíva sa pri ňom nadmerné množstvo ,,balastu“, v konečnom dôsledku je to jediné východisko. Bez neho by médiá neboli schopné odovzdať verejnosti to, čo vedia. A verejnosť by to ani nebola schopná prijať. Určite by sa ale dalo s gatekeepingom narábať rozumnejšie, kto by mal však potom na starosti iné záujmy? Médiá potrebujú čitateľa, diváka, poslucháča, a tak je ich úlohou prilákať pozornosť a zaujať, neodradiť. Aj pomocou gatekeepingu. Nie je teda založený na subjektivite, ale ani na objektivite. Do domu si predsa tiež nepustíte nepriateľa.

autor: Sarah Žiaková

Gzoznam.sk, prehľadný, triedený a kontrolovaný katalóg firiem a živnostníkov. Katalóg plný funkcií a prekvapení. Register firiem, ktorý sa neustále zlepšuje.

Prihláste sa na odber newsletteru.

Odporúčané firmy

Losstav

K základom spokojného bývania ...

Velkoobchod MFP papier

Hlavnou činnostou našej firmy ...

Overené zákazníkmi

Nábytok Rosina

Hlavnou činnostou našej firmy je vypraco...

Velkoobchod MFP papier

Hlavnou činnostou našej firmy je vypraco...

Stavebná firma Scandi Haus SK

Scandi Haus SK s.r.o. je poprednou spolo...